TRENDBEHEER – Levi van Veluw
The Monolith – Levi van Veluw
Mijn drijfveer in het leven is verwondering. Op uitnodiging van een bevriende kunstenaar verbleef ik in 2010 geruime tijd in Japan. Het was een welkome verademing te zijn in een omgeving met een bevolking die bewust en met aandacht het leven beleeft. Bij het eerste ontbijt werd me direct duidelijk gemaakt dat het gebruikelijke koffie drinken, terwijl ik mijn e-mails check, een skype gesprek voer, en wat te eten in mijn mond prop als de ander spreekt, niet aanvaardbaar is. Iedere activiteit die je doet als mens is het waard om je volle aandacht aan te geven zo ook het ontbijt. Ik werd mij bewust gemaakt van, dat, en wat ik eet, en het leven dat daaruit voortkomt. Itadakimasu, “ik ontvang dankbaar en bescheiden” het Japanse “eet smakelijk” gaf onmiddellijk het verschil aan tussen mijn Europese en de Japanse cultuur. Mijn eerste stap op het pad van bewustzijn in Japan was die verwondering. Wat volgde waren lessen in eenvoud, geduld, ijver, discipline en volharding.
Ik moet hier onmiddellijk aan denken als ik de tentoonstelling The Monolith bezoek van Levi van Veluw. Op het eerste gezicht zie je direct de schoonheid van de eenvoud. Die schoonheid is een uitnodiging om je te willen verdiepen in de bron van de aantrekkingskracht. De werken afzonderlijk ademen een rust uit door het vakmanschap, perfectionisme en de liefde en aandacht voor proces ongeacht tijd en ruimte. Als je als kijker die rust gebruikt om je aandacht niet telaten verslappen ontdek je de kracht en de dynamiek van de hoeveelheid, de repetitie en daarna de minuscule verschillen van de stukjes steen, de hokjes, de blokjes. Ook buiten natuurwetten en logica is er oorzaak en gevolg, het is het pad tussen de oorzaak en het gevolg die onze verwondering behoeft. The Monolith is een tentoonstelling die mijn hart liet glimlachen. Als je bewust en met aandacht je pad(en) loopt wekt dit een enorme energie op en hoop.
The Monolith is nog te zien t/m zaterdag 29 oktober
Galerie Ron Mandos
Prinsengracht 282 1016 HJ Amsterdam
T: +31 20 320 7036
E: ifo@ronmandos.nl
W: www.rondmandos.nl
Open: woensdag t/m zaterdag 12.00 – 18.00 of op afspraak.
Foto’s met dank aan kunstenaar en Galerie Ron Mandos.
ABOUT Levi van Veluw
Levi van Veluw was born in the city of Hoevelaken in 1985. He lives and works near Amsterdam, The Netherlands.
Over the past 15 years, Van Veluw has produced a diverse and evolving oeuvre that is exhibited all around the world. He is known for installations, sculptures, drawings, and autobiographical films that draw from his childhood memories. From the depths of his memory, the artist unearths images that provoke universal emotions and question our human logic. Van Veluw plays with elements of order and chaos, posing to the viewer questions about our obsessive pursuit of control.
Van Veluw creates his works with extreme care and craftsmanship; his sculptures of clay and wood are made entirely by hand, giving them an authentic, coarse, and organic character. His intricately built-up charcoal drawings show great symmetry and harmony, whilst his remarkable use of light evokes a strong, meditative mood. The installations by Van Veluw offer intense and immersive experiences. In the past, he has built complete, though fictional cathedrals – amongst other dark and sensory spaces built of obscure forms and materials. Visitors that enter Van Veluw’s alternate realities become disassociated from their existing spatial interpretations. They experience a disruptive environment where both order and chaos live one amongst the other.
The work of Van Veluw has been exhibited internationally in leading museums and institutions worldwide, such as the Museum of Arts and Design, New York; the Bass Museum of Art, Miami; Ars Electronica, Linz; Centro Nacional de las Artes, Mexico City; Design Museum, London; Musée d’art contemporain de Montréal, and Marres House for Contemporary Culture, Maastricht, amongst others. His work is included in both public and private collections, such as the Borusan Collection, Istanbul; Museum Voorlinden, Wassenaar; Museum MORE, Gorssel; the KPMG Art Collection, Amstelveen; the Ekard Collection, Wassenaar; the Lakeside Collection, Rotterdam, and Cobra to Contemporary/The Brown Family Collection.
Additionally, Van Veluw has worked on commissions for private clients. Within these commissions he has undertaken many collaborations. In 2012, Van Veluw worked alongside curator Marc Coetzee on the film “Family”, produced as part of the “Films4peace” project. In 2014, working alongside Hermès, Van Veluw created a life-sized site-specific installation for one of their main windows in Shanghai. Van Veluw has also participated in international film festivals, including Addis Foto Fest, Addis Ababa; Afrika Film festival, Leuven; Trinidad and Tobago Film Festival, Port of Spain, and West Midlands Human Rights Film Festival, Birmingham.