Stedelijke Museum Amsterdam acquires PROMISE IV by Remy Jungerman

[ For Dutch, read below ]

The Stedelijk Museum is rounding off the exhibition In the Presence of Absence with the purchase of a number of works by seven artists, amongst which PROMISE IV by Remy Jungerman.

Rein Wolfs, director of the Stedelijk Museum: “The acquisition of work by these seven artists expands the collection with stories that have not yet become embedded within collective knowledge institutions such as museums. The work of these artists stands alone, but also offers alternative ways of reading the Stedelijk collection. The Municipal Art Acquisitions budget the museum receives every two years from the Municipality of Amsterdam and the additional support of our patrons ensure that we can continue to serve as a platform for these stories in the future.

Remy Jungerman, PROMISE IV, 2018-2019:

PROMISE IV was inspired by shrines built by the Surinamese Maroons, a community of people of African descent who escaped enslavement in the former Dutch colony to settle in inland Suriname in the 18th century. In PROMISE IV, Remy Jungerman connects a variety of visual languages and influences that have relevance for him, incorporating the culture and traditions of his Surinamese Maroon ancestors as well as 20th-Century modernist artists like stanly brouwn and Mondrian, and the work is an important connection between these artists in the collection.

 


 

Het Stedelijk Museum rondt de tentoonstelling In the Presence of Absence af met de aankoop van een aantal werken van zeven kunstenaars, waaronder het werk PROMISE IV van Remy Jungerman.

Rein Wolfs, directeur Stedelijk Museum: “Met de aankoop van deze zeven kunstenaars voegen we aan de collectie verhalen toe die nog niet verankerd lagen binnen collectieve kennisinstellingen als musea. Het werk van elke kunstenaar staat op zichzelf, maar biedt ook ander perspectieven op de collectie van het Stedelijk. Dankzij het aankoopbudget dat de gemeente Amsterdam tweejaarlijks voor de Gemeentelijke Kunstaankopen vrijmaakt en de additionele steun van begunstigers kunnen we deze verhalen ook in de toekomst een platform blijven geven.

Remy Jungerman, PROMISE IV, 2018-2019:

Promise IV is een sculptuur geïnspireerd op de beeldtaal van het 20e-eeuwse modernisme en de winti religie en altaren van de Marrongemeenschap. Marrons zijn mensen van Afrikaanse afkomst die zich in de 18e eeuw in het binnenland van Suriname hebben gevestigd, nadat ze de slavernij in deze voormalige Nederlandse kolonie waren ontvlucht. In PROMISE IV verbindt Remy Jungerman verschillende beeldtalen en invloeden met elkaar die voor hem belangrijk zijn. Op deze manier brengt hij de culturen en tradities van zijn Surinaamse Marronvoorouders samen met de beeldtaal van kunstenaars als stanley brouwn en Mondriaan, en is het werk een belangrijke verbinding tussen deze kunstenaars in de collectie.

ABOUT Remy Jungerman

Born in 1959 in Moengo, Suriname
Lives and works in Amsterdam, The Netherlands.

Remy Jungerman attended the Academy for Higher Arts and Cultural Studies in Paramaribo, Suriname, before moving to Amsterdam where he studied at the Gerrit Rietveld Academy. In his work, Jungerman explores the intersection of pattern and symbol in Surinamese Maroon culture, the larger African Diaspora, and 20th Century “Modernism.” In bringing seemingly disparate visual languages into conversation, Jungerman’s work challenges the established art historical canon. As art and culture critic Greg Tate has remarked “Jungerman’s work leaps boldly and adroitly into the epistemological gap between culturally confident Maroon self-knowledge and the Dutch learning curve around all things Jungerman, Afropean and Eurocentric.”

Born and raised in Suriname, he is a descendant, on his mother side, of the Surinamese Maroons who escaped enslavement on Dutch plantations to establish self-governed communities in the Surinamese rain forest. Within their rich culture, many West-African influences are preserved including the prominent use of abstract geometrical patterns. Placing fragments of Maroon textiles, as well other materials found in the African diaspora such as the kaolin clay used in many African religious traditions or the nails featured in West African Nkisi Nkondi power sculpture, in direct contact with materials and imagery drawn from more “established” art traditions, Jungerman presents a peripheral vision that can enrich and inform our perspective on art history.

GO TO THE ARTIST PAGE