Na de Jacht: een bijzondere installatie van Silvia B. (1963) & Jan Weenix (1642-1719)
Vanaf 2 augustus 2016 is in Rijksmuseum Twenthe een bijzonder
kabinet te zien waarin de Rotterdamse kunstenaar Silvia B. (1963) haar
eigen werk combineert met het imposante stilleven ‘Dode zwaan’ van
Jan Weenix (1642-1719).
Het vroeg 18de-eeuwse schilderij van Weenix komt uit de collectie van
het Mauritshuis, maar is sinds augustus 2016 in langdurig bruikleen van
Rijksmuseum Twenthe. Het stilleven werd in 1821 door het Mauritshuis
aangekocht als tegenhanger voor De stier van Paulus Potter. De
schilderijen hingen destijds heel dicht tegen elkaar, maar tegenwoordig
vindt het museum het werk van Weenix te fors voor de intieme zalen.
Daarom heeft Dode zwaan een nieuw thuis gekregen in Enschede.
Na de Jacht
Silvia B., die op dit moment met Rijksmuseum Twenthe een overzichtstentoonstelling voorbereidt,
reageerde onmiddellijk positief op de vraag van het museum om een kabinet samen te stellen waarin
haar eigen werk een relatie aangaat met het schilderij van Weenix. Haar piëta M. & J. en de twee saters
Vino en Valentino creëren samen met de levenloze, maar sensuele zwaan een scène waarin de bezoeker
geconfronteerd wordt met datgene wat er rest na de jacht: het verdriet om de dood en de herinnering
aan het genoegen van het bacchanaal.
Twee van de drie beelden van Silvia B., M. & J. en Valentino, zijn door Rijksmuseum Twenthe verworven
voor de collectie. Deze aankoop is mede mogelijk gemaakt dankzij een bijdrage uit de
Collectieprogramma’s van het Mondriaan Fonds.
Overzichtstentoonstelling
Vanaf 20 november 2016 is in Rijksmuseum Twenthe de eerste overzichtstentoonstelling van Silvia B. te
zien met beelden en tekeningen die zij de afgelopen twintig jaren heeft gemaakt. In deze werken komen
haar uiteenlopende fascinaties naar voren: de aantrekkingskracht het afwijkende, onze relatie met
dieren en onze dierlijke ‘natuur’, en de spanning tussen esthetiek en ethiek die bijvoorbeeld voelbaar is
in haar verzameling dierlijke curiositeiten. Silvia B. wil hierover geen standpunt innemen of opleggen,
maar wel het denken opgang brengen. Daarom laat ze in haar werk de tegenstellingen tussen het mooie
en lelijke, onschuldige en zondige, herkenbare en afwijkende op ongemakkelijke maar ook verleidelijke
wijze samenvloeien, waardoor onze perceptie van de wereld een beetje in de war wordt gebracht.