Sebastiaan Bremer | First Aid Art

First Aid Art

Du Cap, 17.00u
Kwakersplein 2h
Amsterdam

Op zaterdag 19 maart is er de First Aid Art kunstveiling. De gedoneerde kunstwerken van aanstormend talent tot gevestigde namen gaan onder de hamer bij veilingmeester Horace Cohen om een zo groot mogelijk bedrag in te zamelen voor stichting ‘Because we Carry’. Aansluitend is er een borrel met flitsende optredens en onverwachtse performances. Van 28 maart tot 4 april gaat een nieuwe groep vrijwilligers onder de vleugels van Because we Carry naar Lesbos om een helpende hand te bieden aan hen die het zo hard nodig hebben. Dit gebeurt door elkaar afwisselende teams. Ieder team zamelt geld in en van dat geld worden op het eiland maaltijden en andere broodnodige spullen gekocht. Door het geld op het eiland uit te geven krijgt de locale bevolking een beetje economische steun nu het eiland overspoeld wordt door mensen in nood in plaats van toeristen.

Voor 1,- kunnen 7 mensen warme pap in de ochtend krijgen. En voor iets minder dan 1,- kan 1 persoon 1 dag van warme pap, een eitje, wat fruit en een middagmaal voorzien worden. Het doel is om iedere dag 1000,- te kunnen besteden. Dus 7000,- euro in totaal.

Omdat de Europese Unie het probleem voor zich uit blijft schuiven en er meer grenzen dicht dan open gaan wordt de situatie steeds schrijnender. Dit terwijl er dagelijks meer dan duizend vluchtelingen aankomen. Simpele dingen zoals eten bereiden en uitdelen is voor grote organisaties moeilijker te realiseren aangezien zij te maken hebben met allerlei regels. De stichting ‘Because we Carry’ kan ter plaatse snel schakelen omdat het uit vrijwilligers bestaat.

De volgende kusntenaars hebben werk beschikbaar gesteld voor de veiling:

– Sebastiaan Bremer

– Karim Adduchi,

– Theo Wesselo

– Sigih Lim

– Geert Broertjes

– Henk Nieuwenhuijs

– Danielle Kwaaitaal

– Vladimir Bakun

– Ralf Westerhof

– Roxanne Dekker

– Tessel Braam

Kom 19 maart naar Du Cap op het Kwakersplein 2H en bied op je favoriete kunstwerk of doneer in de donatiepot. En door ieder biertje dat jij drinkt, kunnen wij 3 mensen een ontbijt geven.

1700 Palm Springs (Palmgracht 48)

1800 veiling

1900 tot laat: borrel, muziek, doneer!

Because We Carry

Because We Carry gelooft dat je zelf de verandering moet zijn die je graag ziet in de wereld. Daarom gaan er via Because We Carry inmiddels wekelijks teams van vrijwilligers naar Lesbos om daar mensen op de vlucht te helpen. Naast het uitdelen van het broodnodige als eten, tenten en droge kleren, proberen de teams van BWC ook een glimlach, respect en wat hoop te brengen. We houden van daadkrachtige solidariteit en ons motto is dan ook  #‎nietlullenmaarpoetsen.

 

Om onze hulp zo relevant en efficiënt mogelijk te laten zijn, bepalen we ter plekke waar het meeste behoefte aan is. Voor ons handen-uit-de-mouwen-werk hebben we goedkeuring van de UNCHR en we werken dagelijks intensief samen met andere hulporganisaties, zoals Lesvos Winterproof. Het is een stichting zonder overheadkosten en de teams van vrijwilligers zorgen voor hun eigen sponsoring van vlucht en verblijf: elke gedoneerde euro komt zo rechtstreeks bij zijn doel terecht.

ABOUT Sebastiaan Bremer

Sebastiaan Bremer’s artistic career spans across disciplines and media, but he has become particularly renowned for his ability to transform pre-existing images into ornate, dreamlike tableaux through a careful process of enlargement and intricate hand painting that results in completely unique works.

The use of found imagery as a basis to explore ideas about time and memory has long been central to Bremer’s practice, and in the late 1990s he began experimenting with drawing directly onto the surface of photographs. Initially working with snapshots of family members or familiar places, Bremer developed his signature technique of printing the pictures in an enlarged format—well beyond conventional dimensions—and then altering and embellishing the underlying scene with delicate patterns of dots and strokes using India ink and photographic dye, or applying splashes of paint.

Over the past decades, Bremer has used this approach to create a progression of distinct bodies of work, expanding the scope of his source materials from purely personal moments to an array of images that have captured his imagination or held significance in his life. These range from adaptations of Rembrandt etchings to Brassaï’s photographs of Picasso’s studio and Bill Brandt’s series of close-up images of his famous subjects’ eyes, as well as the vintage lithographic flower prints used in Bremer’s Bloemen series.

Whether starting from the work of an iconic artist or revisiting his own family albums, Bremer’s choice of visual documents is rooted in his biography. Hints of his native Holland permeate his work, from his appreciation of the way light falls across a room reminiscent of a Vermeer interior to the exquisitely painted addition of a pointillist feather or flowers to a contemporary photograph that transports the viewer to the world of Dutch Old Master paintings. In engaging with images of others, he is constantly investigating his own memories and thoughts, weaving a dialogue between the underlying photograph and the marks he uses to transform but never completely obscure it, thus creating a physical representation of the confluence of our inner and outer lives.

Sebastiaan Bremer studied at the Vrije Academie, The Hague and Skowhegan School of Art and Sculpture, Maine. The artist currently lives and works in Brooklyn, New York. His work has been the subject of three major catalogs: Monkey Brain (2003), Avila (2006), and To Joy (2015), and has been exhibited in such venues as the Tate Gallery, London; the Brooklyn Museum of Art, New York; The Gemeentemuseum, The Hague; and the Aldrich Museum, Connecticut. Bremer’s work is in the permanent collections of institutions including the Museum of Modern Art, New York, the Los Angeles County Museum of Art, Los Angeles, and the Victoria and Albert Museum, London.

GO TO THE ARTIST PAGE