First Aid Art

Du Cap, 17.00u
Kwakersplein 2h
Amsterdam

Op zaterdag 19 maart is er de First Aid Art kunstveiling. De gedoneerde kunstwerken van aanstormend talent tot gevestigde namen gaan onder de hamer bij veilingmeester Horace Cohen om een zo groot mogelijk bedrag in te zamelen voor stichting ‘Because we Carry’. Aansluitend is er een borrel met flitsende optredens en onverwachtse performances. Van 28 maart tot 4 april gaat een nieuwe groep vrijwilligers onder de vleugels van Because we Carry naar Lesbos om een helpende hand te bieden aan hen die het zo hard nodig hebben. Dit gebeurt door elkaar afwisselende teams. Ieder team zamelt geld in en van dat geld worden op het eiland maaltijden en andere broodnodige spullen gekocht. Door het geld op het eiland uit te geven krijgt de locale bevolking een beetje economische steun nu het eiland overspoeld wordt door mensen in nood in plaats van toeristen.

Voor 1,- kunnen 7 mensen warme pap in de ochtend krijgen. En voor iets minder dan 1,- kan 1 persoon 1 dag van warme pap, een eitje, wat fruit en een middagmaal voorzien worden. Het doel is om iedere dag 1000,- te kunnen besteden. Dus 7000,- euro in totaal.

Omdat de Europese Unie het probleem voor zich uit blijft schuiven en er meer grenzen dicht dan open gaan wordt de situatie steeds schrijnender. Dit terwijl er dagelijks meer dan duizend vluchtelingen aankomen. Simpele dingen zoals eten bereiden en uitdelen is voor grote organisaties moeilijker te realiseren aangezien zij te maken hebben met allerlei regels. De stichting ‘Because we Carry’ kan ter plaatse snel schakelen omdat het uit vrijwilligers bestaat.

De volgende kusntenaars hebben werk beschikbaar gesteld voor de veiling:

- Sebastiaan Bremer 

- Karim Adduchi, 

- Theo Wesselo

- Sigih Lim

- Geert Broertjes

- Henk Nieuwenhuijs

- Danielle Kwaaitaal

- Vladimir Bakun

- Ralf Westerhof

- Roxanne Dekker

- Tessel Braam

 

Kom 19 maart naar Du Cap op het Kwakersplein 2H en bied op je favoriete kunstwerk of doneer in de donatiepot. En door ieder biertje dat jij drinkt, kunnen wij 3 mensen een ontbijt geven.

1700 Palm Springs (Palmgracht 48)

1800 veiling

1900 tot laat: borrel, muziek, doneer!

Because We Carry

Because We Carry gelooft dat je zelf de verandering moet zijn die je graag ziet in de wereld. Daarom gaan er via Because We Carry inmiddels wekelijks teams van vrijwilligers naar Lesbos om daar mensen op de vlucht te helpen. Naast het uitdelen van het broodnodige als eten, tenten en droge kleren, proberen de teams van BWC ook een glimlach, respect en wat hoop te brengen. We houden van daadkrachtige solidariteit en ons motto is dan ook  #‎nietlullenmaarpoetsen.

 

Om onze hulp zo relevant en efficiënt mogelijk te laten zijn, bepalen we ter plekke waar het meeste behoefte aan is. Voor ons handen-uit-de-mouwen-werk hebben we goedkeuring van de UNCHR en we werken dagelijks intensief samen met andere hulporganisaties, zoals Lesvos Winterproof. Het is een stichting zonder overheadkosten en de teams van vrijwilligers zorgen voor hun eigen sponsoring van vlucht en verblijf: elke gedoneerde euro komt zo rechtstreeks bij zijn doel terecht.

http://becausewecarry.org/

ABOUT Sebastiaan Bremer

Sebastiaan Bremer is renowned for transforming ordinary snapshots into grandly baroque and surreal tableaux by a careful process of retouching and enlargement. Since his first solo show, in 1994, he has exhibited in venues such as the Tate Gallery, London, the Brooklyn Museum of Art, New York, and the Aldrich Museum, Connecticut. He has been based in the United States since 1992.

Although Bremer has always been interested in photography, it wasn’t until the late 1990s that he began to draw directly on the surface of photographs. He has been inspired in part by nineteenth century spirit photography, and fin de siècle Symbolists such as the poet Rainer Maria Rilke, and painter Odilon Redon, but his methods partake of advanced photographic techniques. Often he will begin with a simple snapshot of friends or family or familiar places, and after enlarging it far beyond conventional dimensions, he will begin altering and embellishing the image with India ink and photographic dye.

He has often used the ink to produce fine patterns of lines reminiscent of cobwebs, or readings from seismographs. Photographic dyes also enable him to blur and mute some forms while accentuating others, and make some colors bloom while others recede into mysterious darkness. The result is an image that seems to literally vibrate with hidden consequence, as if the subject matter has sent cracks across the surface of the picture. Whilst Bremer’s choice of images inevitably grounds his work in his own biography, his imagery also makes reference to alchemy, art, and the occult, establishing unexpected connections between ordinary life, history, and the unconscious.

Sebastiaan Bremer lives and works in New York. He studied at the Vrije Academie, The Hague, and Skowhegan School of Art and Sculpture, Maine. He has published two major catalogs: Monkey Brain (2003), and Avila (2006). His work is included in the collections of the Museum of Modern Art, New York, and the Victoria and Albert Museum, London.

GO TO THE ARTIST PAGE