Renie Spoelstra | RMT

Rijksmuseum Twenthe

9 september 2015 – De verzamelaar achter de prachtige verzameling grafiek en tekenkunst van Collectie Wilploo – Ingrid Blans – schenkt opnieuw een serie kunstwerken aan Rijksmuseum Twenthe. Werk van o.a. Renie Spoelstra, Bram Bogart, Inge Reisberman, Zoltin Peeter en Els Binnendijk is vanaf nu onderdeel van de collectie van RMT.

Rijksmuseum Twenthe ontving eind 2013 al meer dan tachtig etsen, gravures, linosneden, zeefdrukken, litho’s en houtsneden uit de privécollectie Wilploo van de Enschedese Ingrid Blans. Nu heeft Blans aangegeven nog eens zeventien werken te schenken aan het museum. Hoofd collecties Paul Knolle noemt de schenking: ‘Een mooie aanvulling op de collectie naoorlogse kunst van Rijksmuseum Twenthe’ en ‘Een geweldige aanwinst voor het museum’. Een aantal objecten uit de schenking zijn te zien als onderdeel van de tentoonstelling De Gouden Eeuw van Twente.

Kunstverzamelaar en doorgever
‘Ik twijfelde in mijn jonge jaren of ik kunstenaar wilde worden of neerlandica. Ik heb voor het laatste gekozen, maar de kunst bleef zijn aantrekkingskracht houden. Dat is waarom ik ben gaan verzamelen’, legt Blans uit. ‘Ik begon al vroeg met het aankopen van kunst en ik verbaas me er nu over dat ik toen al heel verantwoorde kunst kocht. Later, toen ik meer middelen tot mijn beschikking had, is dat uitgegroeid tot een heuse verzameling. Het is niet de eerste keer dat ik iets aan het Rijksmuseum Twenthe geef en wat mij betreft is het ook nog niet de laatste keer,’ zegt Ingrid. ‘Mijn kinderen hebben geen interesse om de collectie te beheren als ik er niet meer ben. Ze hebben wel wat werken uitgezocht die ze graag aan de muur hebben. Maar mijn dochter zegt: ‘Mam, ik hoef geen stapels kunst onder mijn bed zoals jij!’. Daarom is het fijn als een deel van de collectie terechtkomt in het museum dat ik al sinds mijn komst naar Enschede in 1968 een warm hart toedraag. Er is niets mooier dan andere mensen te laten meegenieten van de schoonheid van de werken waar ik mijn leven lang al naar heb kunnen kijken’.

Van Willem Witsen tot Rosemin Hendriks
De schenking van Blans is een prachtige uitbreiding van de collectie grafiek van de late negentiende en twintigste eeuw van Rijksmuseum Twenthe, grotendeels geschonken door de Enschedese verzamelaar Karel Levisson (1917 – 1999). Op de lijst van werken prijken grote namen en werk van hedendaagse kunstenaars, waartussen ware vondsten zitten. Paul Knolle: ‘Van een kunstenaar als Els Binnendijk (*1943) had ik nog niet eerder gehoord. Maar haar werk is van verrassend niveau. Binnendijk zoekt op een integere manier naar de elementaire kracht van grafiek. Dat raakt mij’.

Schenken aan Rijksmuseum Twenthe
Door schenken of nalaten aan het museum kunnen particulieren bijdragen aan de verdere groei en ontwikkeling van Rijksmuseum Twenthe. Bovendien is schenken of nalaten op een aantal manieren fiscaal aantrekkelijk. Sinds 1 januari 2012 is de nieuwe Geefwet van kracht, waardoor de fiscale voordelen voor particulieren en bedrijven om te schenken aan culturele instellingen nog eens zijn vergroot. Rijksmuseum Twenthe is een Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI). Dat betekent dat het museum belastingvrij schenkingen kan ontvangen, terwijl voor de schenker de giften fiscaal aftrekbaar zijn. Ook een erfenis of legaat is belastingvrij.

https://www.rijksmuseumtwenthe.nl/content/954

ABOUT Renie Spoelstra

Renie Spoelstra’s arduous process of drawing always begins with a journey. For close to a decade, she has travelled to coasts, lakes and beaches throughout North America and Europe. Recently she visited the volcanic islands of La Palma and Iceland, looking for landscapes that evoke overwhelming existential feelings. Once she has found these locations, she films the scenes, and by using the stills from the footage, she is able to move on to the next phase of conveying a personal representation of a geographic location. Her work is never about the locations she depicts – no matter how beautiful they are. They are always about triggering emotions and associations that sharpen our senses.

Spoelstra uses film footage as a starting point for her charcoal drawings. The suede like and velvety texture is achieved by the many layers of charcoal, which are skillfully positioned on top of each other to re-create an almost cinematographic scene. The balance between darkness and soft beams of light is rendered through the many shades of black and grey, creating a notion that something may be lurking below the surface.

Spoelstra looks for an atmosphere, and it is this atmosphere that she tries to re-create in her drawings. The dark hues, empty landscapes and sheer size of the works evoke an existential, melancholic sentiment, and allows for the viewer to lose oneself in each piece. Although these works are reproductions of real places, and are not imagined sceneries, the soulful nature of the drawings, and dark depths, reveal a personal interpretation of the artist’s emotion.

Themes of intensity, secrecy and mystery are reoccurring in Spoelstra’s works. There is an alluring and mythical feel of a place. The series ‘Stretching Universe’ refers to the scientific fact that our universe is expanding, while here on earth it feels as though it is shrinking with the rise of xenophobia, narrow-mindedness and the continuous threats of climate change. Fleeing, or escaping to nature is not as easy as it may seem.

Renie Spoelstra studied at St. Joost, Breda and at the Academie Minerva, Groningen. She has exhibited in the Netherlands and abroad, notably at institutions like the Albertina, Vienna; Museum Boijmans van Beuningen, Rotterdam, and Stedelijk Museum Schiedam. Her work is included in renowned collections such as the Centre Pompidou, Paris; MACBA Barcelona; Stedelijk Museum Schiedam; Centraal Museum, Utrecht; Cobra Museum voor Moderne Kunst, Amstelveen; Museum Voorlinden, Wassenaar; the Guerlain Fondation, Paris, and many other (private) collections.

GO TO THE ARTIST PAGE