NRC: Schilder Koen van den Broek: ‘Het mooie uitzicht snij ik er gewoon af’

“Galerie Ron Mandos in Amsterdam toont een overzicht van het oeuvre van de Vlaamse schilder Koen van den Broek, met 21 werken uit de afgelopen 21 jaar. Hij zoomt in op scheuren in verweerd asfalt of stukjes stoep.

Er wappert een vlag aan de Prinsengracht 282 met daarop de beeltenis van het werk Hope #2 van schilder Koen van den Broek (1973): een geabstraheerde regenboog die in een plas water op het asfalt te ontdekken is. De vlag aan de gevel van Galerie Ron Mandos roept in de context van de Amsterdamse grachtengordel onmiddellijk associaties op met de Gay Pride. Door de titel lijkt het werk tegelijkertijd naar de huidige coronacrisis te verwijzen: als een van de vele spandoeken in de stad die de mensen een hart onder de riem willen steken.

„Maar daar heeft het eigenlijk niets mee te maken”, vertelt kunstenaar Koen van den Broek. Zijn grote olieverfschilderijen gaan niet over concrete maatschappelijke of politieke onderwerpen: „Dan wordt het enkel een illustratie van wat er aan de hand is, waardoor je volgens mij geen goede kunst krijgt.” Zijn doeken focussen juist op alledaagse details. Zoals in de serie Cracks waarin hij inzoomt op scheuren in verweerd asfalt, of de serie Borders waar stukjes stoeprand de hoofdrol spelen.” – Milo Vermeire voor het NRC

Lees het volledige artikel hier: https://www.nrc.nl/…/schilder-koen-van-den-broek-het-mooie-…

—————–
The Beginning door Koen van den Broek⁠
Te zien tot en met 06 juni 2020⁠
RM Online Viewing Room

ABOUT Koen van den Broek

Born in 1973 in Bree, Belgium
Lives and works in Antwerp, Belgium

Born in 1973 in the Belgian town of Bree, Van den Broek first studied architecture and subsequently painting, initially at the Royal Academy of Antwerp and then at the Academy of Visual Arts of Breda. In his opinion, despite his painting studies, he has always remained an architect at heart. Ever since his student days, van den Broek has travelled constantly: around Europe, to the USA, Mexico and even to Korea. Always with his camera close to hand. He takes photos, a lot of photos, which all depict the same subject: the architectural interventions of man on the landscape.

Early in his career, Koen van den Broek developed a fascination for desolate landscapes in which man rarely appears, but always makes his presence felt. He depicts the traces left behind on roads, streets and houses that have been abandoned. The artist’s perception of roads and borders in barren lands has provided the painter with impulses that enable him to make his specific statement on landscape painting. Van den Broek operates by turning his face downwards and zooming in on the irregularities of the pavement, on curb stones and shadows. It is this very search for a subject of representation that led the artist on a journey closer to abstraction.

Works by Koen van den Broek are part of major public collections, including the LACMA, Los Angeles; SMAK, Ghent; M HKA, Antwerp; Busan Museum of Art, Busan; San Francisco Museum of Modern Art, and Museum Dhondt-Dhaenens, Deurle. His work has been presented at the Venice Biennial (2015 & 2017); White Cube, London; Kunstmuseum, Bonn; Royal Museum of Fine Arts of Antwerp and Brussels; Seoul Arts Centre, Seoul; Kunsthalle, Mannheim; Royal Academy, London; MAS, Antwerp, and Kunsthal, Rotterdam; His work can also be found in numerous public spaces in Belgium, such as the Hofkamer, Antwerp; ‘t Zilte, MAS, Antwerp; AZSM Hospital, Mechelen, and the Provinciehuis, Hasselt.

GO TO THE ARTIST PAGE