NRC – Ryan McGinness

Schilderijen die oplichten als lantaarnvissen in zee

Bij de Amerikaanse kunstenaar Ryan McGinness (ex-skater, ex-grafisch vormgever) doe je altijd eerst een stapje terug. Even die aarzeling, als je oog in oog staat met de pimpelpaarse kleurenpracht en de hectische beeldtaal op zijn glanzende schilderijen. Alsof je binnenkomt op een feest waar de decibellen door je darmen denderen. Handen, voeten, keukenspullen, een konijn op een schildpad, Picasso’s vredesduifjes, serpentines, de maagd Maria – alles, waar ook vandaan, buitelt over elkaar heen en onder elkaar door. En toch is er eindeloos geschaafd. Want elke afbeelding is ontdaan van ruis en vereenvoudigd tot dat ene, sublieme pictogram.

Honderden beeldtalen in één schilderij betekent in het geval van McGinness geen Babylonische spraakverwarring maar een feestje, dat nu te beleven is in twee galeries. Jarenlang zat hij bij Vous Êtes Ici, maar nu is hij in alle harmonie overgestapt naar Ron Mandos, waar hij spectaculair debuteert. Bij Vous Êtes Ici is gelijktijdig een afscheidstentoonstelling te zien.

Dat afscheid is een schitterend saluut, want het toont waartoe McGinness in staat is. Er hangen acht schilderijen die van onder tot boven zijn opgebouwd uit elementen van tweehonderd werken uit de vaste collectie van Museum Boijmans Van Beuningen. Zeven jaar geleden ontstond het plan. Directeur Sjarel Ex gaf McGinness een cd-rom, hij pakte zijn potlood en begon te tekenen. Die multomappen vol schetsen liggen bij Vous Êtes Ici, en eigenlijk is dit het centrale zenuwstelsel van de tentoonstelling. Want al bladerend zie je hoe de sierlijke slinger van een Panton-stoel evolueert tot een strak gestileerd logo dat gezeefdrukt op het schilderij achter je verandert in een schitterende zon. Hier zie je hoe het beroemde beeld van Maurizio Cattelan, dat letterlijk door de vloer van Boijmans omhoog kijkt, een fijn gezichtje wordt met dropjes van vingers.

Bij Ron Mandos is uitgepakt met een ademstokkend mooie blackroom vol als lantaarnvissen in de diepzee oplichtende schilderijen. Er zijn installaties die voor het eerst het werkproces van de kunstenaar inzichtelijk maken – tableaus zijn het, gevisualiseerd in schilderijen, zeefdrukramen, muurschilderingen en teksten. Alles wat je normaal op de computer kunt opzoeken over een werk van een kunstenaar komt hier voorbij. Je duikt letterlijk onder in de atelierpraktijk van McGinness en ontdekt dat het daar verrassend rustig, sober en weldoordacht aan toegaat.

NRC HANDELSBLAD, 10 april 2014
Door Lucette ter Borg

 

ABOUT Ryan McGinness

Ryan McGinness was born in 1972 in Virginia Beach, VA
He lives and works in New York, NY

His work consists of an amalgam of icons and symbols. Drawing from his background in the design industry, Ryan McGinness’s work resolves the clinical graphic aesthetics of media as vast, contemplative fields of intimate meditation. It incorporates strong social commentary on iconography, language, and historical and contemporary symbolism. His graphic drawings and personal iconography are replicated, recontextualized, and materialized infinitely throughout his densely layered paintings.

Born and raised in the surf and skate culture of Virginia Beach, Virginia, McGinness moved on to study at Carnegie Mellon University in Pittsburgh, Pennsylvania as an Andrew Carnegie Scholar. During college, he worked at the Andy Warhol Museum as a curatorial assistant, which inevitably influenced his proclivity toward pop and graphic aestheticism. Known for his original extensive vocabulary of graphic drawings that use the visual language of public signage, corporate logos, and contemporary iconography, McGinness creates paintings, sculptures, and environments and fabricate the iconography of contemporary experience as spiritual and timeless.

McGinness’s work can be found in such art institutions as The Museum of Modern Art in New York, NY; The Museum of Contemporary Art San Diego, CA; the Cincinnati Art Museum, Cincinatti, OH, and private and corporation collections including the Neuberger Berman Collection, New York, NY; Cobra to Contemporary/The Brown Family Collection, and the Charles Saatchi Collection, London.

GO TO THE ARTIST PAGE