NRC over Behind the Forest van Remy Jungerman

NRC
1 December 2021

Gisteren verscheen er een artikel in NRC over de solotentoonstelling van Remy Jungerman in het Stedelijk Museum Amsterdam.

In zijn bescheiden atelier in Amsterdam Zuidoost staat beeldend kunstenaar Remy Jungerman (Moengo, Suriname, 1959) voor de maquette van zijn tentoonstelling Behind The Forest. Piepkleine versies van zijn zeefdrukken, sculpturen, collages en installaties zijn geplaatst in een miniatuurversie van de tentoonstellingsruimte in het Stedelijk Museum. De beelden maken deel uit van een groot overzicht van meer dan vijftien jaar werk.

„De floormanager van het Stedelijk heeft het opgemeten, het bleek exact op schaal”, lacht Jungerman. „Mijn vooropleiding is werktuigbouwkunde, dus dat kan ik wel. Hiermee wilde ik spelen met de ruimte. We hebben in het museum een wand verplaatst zodat waar je ook binnen komt, de zaal een hint geeft om net iets anders naar het werk te kijken. Ik wilde de ruimte eigen maken.”

Klik hier om verder te lezen.

 

ABOUT Remy Jungerman

Born in 1959 in Moengo, Suriname
Lives and works in Amsterdam, The Netherlands.

Remy Jungerman attended the Academy for Higher Arts and Cultural Studies in Paramaribo, Suriname, before moving to Amsterdam where he studied at the Gerrit Rietveld Academy. In his work, Jungerman explores the intersection of pattern and symbol in Surinamese Maroon culture, the larger African Diaspora, and 20th Century “Modernism.” In bringing seemingly disparate visual languages into conversation, Jungerman’s work challenges the established art historical canon. As art and culture critic Greg Tate has remarked “Jungerman’s work leaps boldly and adroitly into the epistemological gap between culturally confident Maroon self-knowledge and the Dutch learning curve around all things Jungerman, Afropean and Eurocentric.”

Born and raised in Suriname, he is a descendant, on his mother side, of the Surinamese Maroons who escaped enslavement on Dutch plantations to establish self-governed communities in the Surinamese rain forest. Within their rich culture, many West-African influences are preserved including the prominent use of abstract geometrical patterns. Placing fragments of Maroon textiles, as well other materials found in the African diaspora such as the kaolin clay used in many African religious traditions or the nails featured in West African Nkisi Nkondi power sculpture, in direct contact with materials and imagery drawn from more “established” art traditions, Jungerman presents a peripheral vision that can enrich and inform our perspective on art history.

Remy Jungerman’s work is included in various collections: Stedelijk Museum, Amsterdam, The Netherlands, Centraal Museum, Utrecht, The Netherlands, Kunstmuseum, The Hague, The Netherlands, Zeeuws Museum, Middelburg, The Netherlands, ABN AMRO Collection, Amsterdam, The Netherlands, Rennie Museum, Vancouver, Canada, Art Omi, Ghent, New York, USA, US Embassy, Paramaribo, Suriname, Hudson Vally MOCA, Peekskill, New York, USA, Francis Greenburger Collection, New York, USA, Saamaka Marron Museum, and various private collections.

GO TO THE ARTIST PAGE