ISAAC JULIEN // NL Persbericht

Met trots presenteert Galerie Ron Mandos de tentoonstelling Looking for Langston (1989), gebaseerd op de gelijknamige invloedrijke en poëtische film van kunstenaar Isaac Julien (1960, Londen). Het werk is een hommage aan Langston Hughes en de Harlem Renaissance. De bekroonde verfilming zal worden getoond op 16 mm naast fotografisch werk die een zoektocht naar herinneringen en verlangens weergeven.

  • OPENING tijdens Amsterdam Art Weekend // Vrijdag 25 november van 17 tot 22 uur
  • INTERVIEW Isaac Julien in gesprek met Guus van Engelshoven // Zaterdag 26 november van 12:30 tot 13:30 uur
  • TENTOONSTELLING te zien van 25 november 2016 tot en met 7 januari 2017

Langston Hughes (1902-1967) was een Amerikaanse schrijver en dichter. Met zijn gedichten vocht Hughes voor zowel meer bewustzijn van de Afro-Amerikaanse gemeenschap, als tegen racisme en discriminatie. Hoewel het algemeen bekend is dat hij homoseksueel was, is hij hier nooit publiekelijk voor uitgekomen. Voor Julien was de centrale vraag in de film hoe Langston Hughes kon worden afgebeeld als cultureel icoon, vooral met betrekking tot het omgaan met een onderdrukt homoseksueel verlangen. Julien onderzoekt de ambiguïteit van de seksuele subteksten uit Hughes rijke artistieke oeuvre en zijn thematiek in relatie tot de heersende cultuur van de jaren 20.

Julien toont met een opgewekt perspectief het uit de kast komen van Hughes. Het werk stelt een juxtapositie tussen de jaren ‘20 en ‘80. De Harlem Renaissance staat voor het opbloeien van Afro-Amerikaanse sociale gedachten door middel van onder andere kunst werden geuit. Fragmenten van de gedichten van Hughes zijn verweven met werken van centrale figuren uit deze tijd, onder andere de zwarte dichters Essex Hemphill en Bruce Nugent, met als resultaat een veelzijdige vertelling.

Een interessant aspect van Looking for Langston is de manier waarop deze thema’s zich uiten. Julien contrasteert de ravage van aids, die op het moment van filmen op zijn hoogst was, met deze lyrische exploratie van het verleden.

Terwijl Julien de film regisseerde, bestudeerde hij de fotografie van James van der Zee, George Platt Lynes en Robert Mapplethorpe. Samen met Nina Kellgren (cinematograaf) en Sunil Gupta (fotograaf), ontwikkelde hij drie fotografische series. Hiervoor maakt hij gebruik van zowel oude als nieuwe technieken. Voor Julien functioneren de foto’s als gedenkplaatsen. Een directe relatie is zichtbaar tussen de afbeeldingen die doordrenkt zijn met verwijzingen naar de geschiedenis van de Afro-Amerikaanse zwart/wit fotografie en de queer cultuur van de jaren 80.

Isaac Julien is een kunstenaar en filmmaker, en was genomineerd voor de Turner Prize. Julien heeft een vorm van meerlaagse installatie gepionierd, met light-boxes en fotografisch werk ”Western Union: Small Boats” (2007), ”Ten Thousand Waves” (2010) en ”Playtime: Kapital” (2014), welke vertoond werden tijdens de 56ste Biennale di Venezia (2015). Zijn werk is wereldwijd tentoongesteld in musea en intituten, waaronder ”Ten Thousand Waves” in Museum of Modern Art, New York (2013-2014), en recentelijk vertoond bij Fondation Louis Vuitton in Parijs (2016). In 2015 had Julien het retrospectief ”RIOT” in De Pont Museum (Tilburg). Zijn werk werd tentoongesteld in de groepshow ‘De jaren 80‘ in het Van Abbemuseum, (Eindhoven). In 2016, toonde hij ”Playtime” en ”Kapital” bij El Museo Universitario Arte Contemporáneo in Mexico City. Verder is Julien’s werk ”Territories” vertoond in Centre Pompidou, Parijs. Op dit moment werkt hij aan nieuw werk, een poëtische bemiddeling over aspecten van het leven en de architectuur van Lina Bo Bardi. Het eerste hoofdstuk, ”Stones Against Diamonds”, werd gedurende La Biennale di Venezia, Art Basel, Art Basel Miami Beach getoond in 2015 en is op dit moment te zien in Galerie Ron Mandos naast Looking for Langston. Nadat hij les gaf op Harvard University (1998-2002), is Julien Professor of Media Art op het Staatliche Hochschule für Gestaltung in Karlsruhe (2009-2015) geweest en Chair of Global Art op de University of Arts London (2014-2016).

Looking for Langston

ABOUT Isaac Julien

Isaac Julien KBE RA (GB, 1960), a London-born filmmaker and installation artist, is celebrated for his groundbreaking approach to art, seamlessly merging film, dance, photography, music, theater, painting, and sculpture to craft compelling visual narratives through multi-screen film installations. Notably, his 1989 documentary-drama “Looking for Langston” and the Cannes Film Festival Semaine de la Critique prize-winning debut feature, “Young Soul Rebels” (1991), garnered critical acclaim on a global scale.

Julien’s international acclaim extends to prestigious solo exhibitions at prominent venues, including the Barnes Foundation, Smith College Museum of Art, and Bechtler Museum of Modern Art. His works have graced the walls of renowned institutions such as the Museum of Modern Art and the Art Institute of Chicago.

In addition to his artistic pursuits, Julien has made significant contributions to academia, holding key positions at institutions like the University of Arts London and Staatliche Hoscschule fur Gestaltung, Karlsruhe. His educational efforts were further recognized when he was awarded the James Robert Brudner ’83 Memorial Prize and delivered lectures at Yale University in 2016.

Isaac Julien’s dedication to the arts has earned him distinguished accolades, including The Royal Academy of Arts Charles Wollaston Award in 2017 and a knighthood as part of Queen Elizabeth II’s Honours List in 2022. Furthermore, he was honored with the esteemed Kaiserring Goslar Award in 2022.

In April 2023, Tate Britain hosted a comprehensive survey show, presenting Isaac Julien’s illustrious career. This exhibition featured works spanning four decades, encompassing early films and expansive multi-screen installations that delve into the themes of global movement and history. It marked the first-ever presentation of Isaac Julien’s extensive body of work in the United Kingdom.

GO TO THE ARTIST PAGE