Interview met Remy Jungerman

In deze aflevering van Springvossen gaat Robert van Altena in gesprek met Remy Jungerman n.a.v. zijn solotentoonstelling ‘Behind the forest‘ in het Stedelijk Museum waarin hij een keuze toont uit zijn werk van de afgelopen vijftien jaar. De tentoonstelling opent a.s. zaterdag 20 november en is te zien t/m 13 maart 2022.

“De beelden zijn eigenlijk een residu van het proces. Het is eigenlijk ook —stel dat je bijvoorbeeld een ritueel hebt— dat wat achterblijft nadat iedereen vertrokken is, of dat nu bloemen zijn of kruiden of flessen, of helemaal niks. Of alleen maar het idee dat daar een ritueel heeft plaats gehad. Dat is eigenlijk het kunstwerk. Het residu van het ritueel is het kunstwerk.” – Remy Jungerman

Remy Jungerman was al eens eerder te gast bij Springvossen voor een gesprek over ‘Promise IV’ een van de werken die hij maakte voor zijn tentoonstelling op de Biënnale van Venetië: SPRINGVOSSEN 28 SEPTEMBER 2020

Luister hieronder naar het gesprek met Remy Jungerman.

ABOUT Remy Jungerman

Born in 1959 in Moengo, Suriname
Lives and works in Amsterdam, The Netherlands.

Remy Jungerman attended the Academy for Higher Arts and Cultural Studies in Paramaribo, Suriname, before moving to Amsterdam where he studied at the Gerrit Rietveld Academy. In his work, Jungerman explores the intersection of pattern and symbol in Surinamese Maroon culture, the larger African Diaspora, and 20th Century “Modernism.” In bringing seemingly disparate visual languages into conversation, Jungerman’s work challenges the established art historical canon. As art and culture critic Greg Tate has remarked “Jungerman’s work leaps boldly and adroitly into the epistemological gap between culturally confident Maroon self-knowledge and the Dutch learning curve around all things Jungerman, Afropean and Eurocentric.”

Born and raised in Suriname, he is a descendant, on his mother side, of the Surinamese Maroons who escaped enslavement on Dutch plantations to establish self-governed communities in the Surinamese rain forest. Within their rich culture, many West-African influences are preserved including the prominent use of abstract geometrical patterns. Placing fragments of Maroon textiles, as well other materials found in the African diaspora such as the kaolin clay used in many African religious traditions or the nails featured in West African Nkisi Nkondi power sculpture, in direct contact with materials and imagery drawn from more “established” art traditions, Jungerman presents a peripheral vision that can enrich and inform our perspective on art history.

GO TO THE ARTIST PAGE