Interview met Koen van den Broek in De Morgen
“Achter een art-nouveaugevel in Brussel wordt het rijke kunstenaarschap van Koen Van den Broek onthuld in een nieuwe expo. ‘Hier komt alles samen: het Westen en het Verre Oosten, Matisse en Le Corbusier, schilderkunst en architectuur, abstractie en figuratie.’”
“Tijdens de pandemie hebben we de godganse tijd van binnen naar buiten zitten kijken, van ach- ter een raam. Je zag het landschap wel – de kleuren, de horizon, de idylle – maar het was onmogelijk om er fysiek deel van uit te maken. De buitenwereld als een afstandelijk, bijna abstract beeld. Dat voerde mij terug naar Henri Matisse. Zijn ‘Porte-fenêtre à Collioure’ is een openstaand raam dat bestaat uit vier kleurvlakken. En dat is weer een oude thematiek in mijn werk: de onmogelijkheid van abstractie. Elk abstract vlak verwijst naar een concrete realiteit, en elke concrete realiteit kan weergegeven worden als abstract vlak.”
Klik hier om het gehele interview met Koen van den Broek te lezen.
ABOUT Koen van den Broek
Koen van den Broek was born in 1973 in Bree, Belgium
He lives and works in Antwerp, Belgium
Born in 1973 in the Belgian town of Bree, Koen van den Broek first studied architecture and subsequently painting, initially at the Royal Academy of Antwerp and then at the Academy of Visual Arts of Breda. In his opinion, despite his painting studies, he has always remained an architect at heart. Ever since his student days, van den Broek has travelled constantly: around Europe, to the USA, Mexico and even to Korea. Always with his camera close to hand. He takes photos, a lot of photos, which all depict the same subject: the architectural interventions of man on the landscape.
Early in his career, Koen van den Broek developed a fascination for desolate landscapes in which man rarely appears, but always makes his presence felt. He depicts the traces left behind on roads, streets and houses that have been abandoned. The artist’s perception of roads and borders in barren lands has provided the painter with impulses that enable him to make his specific statement on landscape painting. Van den Broek operates by turning his face downwards and zooming in on the irregularities of the pavement, on curb stones and shadows. It is this very search for a subject of representation that led the artist on a journey closer to abstraction.
Works by Koen van den Broek are part of major public collections, including the LACMA, Los Angeles; SMAK, Ghent; M HKA, Antwerp; Busan Museum of Art, Busan; San Francisco Museum of Modern Art, and Museum Dhondt-Dhaenens, Deurle. His work has been presented at the Venice Biennial (2015 & 2017); White Cube, London; Kunstmuseum, Bonn; Royal Museum of Fine Arts of Antwerp and Brussels; Seoul Arts Centre, Seoul; Kunsthalle, Mannheim; Royal Academy, London; MAS, Antwerp, and Kunsthal, Rotterdam; His work can also be found in numerous public spaces in Belgium, such as the Hofkamer, Antwerp; ‘t Zilte, MAS, Antwerp; AZSM Hospital, Mechelen, and the Provinciehuis, Hasselt.