Interview met Erwin Olaf in De Morgen

“Met zijn controversiële foto’s en scherpe meningen was hij jarenlang het enfant terrible van de Nederlandse kunstwereld. Tegenwoordig wordt Erwin Olaf (61) internationaal geroemd om zijn filmische beelden – straks ook op het AntwerpPhoto Festival. ‘Ik wil liever niet weten hoeveel er voor mijn foto’s betaald wordt.'”

U vergelijkt jonge gesluierde vrouwen met de punkers uit de jaren tachtig.

“Ja! Ik geef toe dat ik even heb moeten wennen aan het beeld van zwaar gesluierde jonge vrouwen, maar eigenlijk vind ik het prachtig. Onlangs zag ik een meisje in nikab op de fiets en dat was ontzettend fotogeniek: ze had modieuze sneakers aan en een dure handtas bij zich en ze moest vechten tegen de wind met die sluier. Ik noem die vrouwen de hedendaagse punkers omdat ze erop staan hun identiteit uit te dragen via hun kledij. Dat doen we natuurlijk allemaal, maar zij lopen niet in de pas. Ik steun de strijd om te dragen wat je wil en je te tonen zoals jij dat kiest. Er is een man die hier elke dag in een klein zwemslipje rondrijdt op een race- fiets. Zo’n mensen zijn het zout der aarde, zonder hen zou het leven ongehoord saai zijn. Ik wil én die string zien, én de nikab én dikke billen in hotpants. Ik ben dol op die diversiteit. Dat vond ik saai in de modewereld: al die lichamen die op elkaar lijken met hun identieke maten, dat interesseert me eigenlijk niet. Vandaar dat ik toen onder anderen oudere vrouwen ben beginnen fotograferen. Met hun huid kan je schitterende dingen doen. Er zit schoonheid in elke mensenvorm en dat ontroert me.”

Klik hier om het gehele interview met Erwin Olaf te lezen.

ABOUT Erwin Olaf

Erwin Olaf (1959-2023) is known for his diverse practice that centered around society’s marginalized individuals, including people of color, and the LGBTQ+ community. In 2019, Olaf became a Knight of the Order of the Lion of the Netherlands after 500 works from his oeuvre were added to the collection of the Rijksmuseum. Taco Dibbits, Rijksmuseum director, called Olaf “one of the most important photographers of the final quarter of the 20th century”.

In 2018, Olaf completed a triptych of monumental photographic and filmic tableaux portraying periods of seismic change in major world cities, and the citizens embraced and othered by their urban progress. Like much of his work, it is contextualized by complex race relations, the devastation of economic divisions, and the complications of sexuality. Olaf has maintained an activistic approach to equality throughout his 40-year career after starting out documenting pre-AIDS gay liberation in Amsterdam’s nightlife in the 1980s.

A bold and sometimes controversial approach has earned the artist a number of prestigious collaborations, from Vogue and Louis Vuitton, to the Stedelijk Museum Amsterdam. He served as the official portrait artist for the Dutch royal family in 2017, and designed the national side of the euro coins for King Willem-Alexander in 2013. He has been awarded the Netherlands’ prestigious Johannes Vermeer Award, as well as Photographer of the Year at the International Color Awards, and Kunstbeeld magazine’s Dutch Artist of the Year. In 2023, His Majesty the King Willem-Alexander awarded him the Medal of Honor for Art and Science of the Order of the House of Orange.

Erwin Olaf has exhibited worldwide, including Centro de Arte Contemporáneo de Málaga, Málaga, Spain; Museu da Imagem e do Som, São Paulo, Brazil; Martin-Gropius-Bau, Berlin, Germany; Southeastern Center for Contemporary Art, Winston-Salem, North Carolina, USA; and Museo de Arte Contemporáneo, Santiago, Chile. In the spring of 2019, Olaf’s work was the subject of a double exhibition at Kunstmuseum The Hague and The Hague Museum of Photography, as well as a solo exhibition at the Shanghai Center of Photography. In 2021, Erwin Olaf had his first solo exhibition Im Wald at Galerie Ron Mandos and mounted a large survey exhibition at Kunsthalle München, Germany.

Olaf’s work is included in numerous private and public collections, such as the Rijksmuseum and Stedelijk Museum, both in Amsterdam, The Netherlands; Fonds National d’Art Contemporain, Paris, France; Museum Ludwig, Cologne, Germany; Museum Voorlinden, Wassenaar, The Netherlands, North Carolina Museum of Art, Raleigh, United States; Art Progressive Collection, United States, and the Pushkin Museum, Moscow, Russia.

Visit the artist’s website here.

GO TO THE ARTIST PAGE