Esiri Erheriene-Essi | Het Dolhuys

‘LEVENSLANG’, HET CRIMINELE BREIN ONTLEED

VAN 8 OKT TOT 29 MRT 2015

‘Levenslang’, het criminele brein ontleed, is de nieuwste tentoonstelling van museum Het Dolhuys in Haarlem. Voor het eerst in Nederland zijn er foto’s van ‘geboren’ criminelen te zien, afkomstig uit het Museo Lombroso in Turijn. Psychiater Cesare Lombroso was een pionier in het onderzoek naar de biologische oorzaken van crimineel gedrag. Deze bijzondere collectie, samen met een interactieve-installatie van Titia Bouwmeester met verhalen van tbs’ers, vormen de basis van ‘Levenslang’. Het is de tweede grote tentoonstelling waarin Het Dolhuys zich profileert als museum van de geest, die met haar nieuwe programmering de menselijke geest in al haar facetten centraal stelt. De tentoonstelling is te zien van 8 oktober 2014 t/m 29 maart 2015.

Eén van de blikvangers op de expositie is de passer waarmee Lombroso (1835- 1909) de schedels van zijn patiënten op mat. De geboren crimineel is volgens hem te herkennen aan lichamelijke kenmerken, zoals bijvoorbeeld schedelvorm en gelaat. Alle ‘afwijkingen’ legde hij in foto’s vast. ‘Levenslang’ laat ook moderne wetenschap zien. Aan de hand van MRI-scans krijgt de bezoeker een kijkje in het criminele brein. De meeste wetenschappers zijn het er tegenwoordig over eens dat aangeboren kenmerken en omgevingsfactoren elkaar beïnvloeden.

Ook ‘Het gezicht van het kwaad’ is een belangrijk onderdeel in deze expositie. Hoe kijken kunstenaars naar een dader en hoe kijkt een dader naar zichzelf? Zo zijn er kunstwerken van onder andere Ronald Ophuis, die in ‘Voetballers’ geweld expliciet weergeeft: een verkrachtingsscene in de kleedkamer. Of het debuut van Annaleen Louwes met haar video-installatie over een vrouwengevangenis in Albanie: achter de mooi opgemaakte vrouwen schuilt een zwaar leven van druggebruik en prostitutie. Verder onder meer ‘mugshots’ van Esiri Erheriene Essi, prison art en de foto-serie ‘Geen schuld, wel straf’ van de Belgische fotograaf Lieven Nollet.

In de hele tentoonstelling wordt de bezoeker geconfronteerd met de vraag: wat is het verschil tussen een misdadiger en mij? Waarom gaat de één wel door het lint en de ander niet? In een interactieve installatie van Titia Bouwmeester kan het publiek luisteren naar verhalen van tbs’ers, waarvoor zij heeft samengewerkt met een groep patiënten van de Van der Hoevenkliniek in Utrecht. Ook kan iedere bezoeker zijn geweten testen: wanneer ga jezelf over de schreef? Speciaal voor middelbare scholieren is er een interactief programma waarin diverse aspecten over criminaliteit en het geweten aan bod komen.

Museum Het Dolhuys

Schotersingel 2,
2021 GE Haarlem

http://www.hetdolhuys.nl/tentoonstellingen/levenslang-het-criminele-brein-ontleed

ABOUT Esiri Erheriene-Essi

Born in 1982 in London, United Kingdom
Lives and works in Amsterdam, The Netherlands

Esiri Erheriene-Essi is predominately a painter of mid to large-scale paintings concerned with figuration, history and society. She is captivated by history – in particular, images, objects, and documents which we can return to, in order to examine both individual and shared memories and histories. A large part of her practice entails collecting and creating an archive, which could potentially become incorporated into her work. Archives are important to the artist as they create links and orders that she can question and play with – she searches for the discrepancies, the silences, in order to, through painting, create interruptions and assaults on the canonical historical narrative. With hindsight, bias and curiosity, she takes these discordances and brings them up to the surface. Erheriene-Essi continuously re-edits the narratives with the hope of robbing history of some of its tyrannical power by creating new scenarios. Or rather, she is incessantly attempting to imagine more humane and liberating narratives than what has gone before. In the process she perhaps slightly changes our readings of history and thereby shows how we write the present.

In her work, Erheriene-Essi makes many references to popular culture, because popular culture is profoundly mythic and loaded. The canvases she makes are a theatre of popular desires and fantasies, where we all can discover and play with the process of identification. These ‘theatrical scenes’ show the imagined as well as the underrepresented, not only to the viewer but also to the artist herself. The paintings ‘play’ in their own way – they are telling a story, even though the scenes have no beginning, middle or end – they are cut off mid flow, out of context, are frozen, silent and still. Yet they have ‘sound’ as if they are performing and want to be heard. The audience is continuously invited to watch as well as to try and decipher the haphazard plot in which characters are encased in. The good thing about performing on canvas is that anything is possible – and that is what intrigues Erheriene-Essi the most.

esirierheriene-essi.com

GO TO THE ARTIST PAGE