de Volkskrant: Opeens zien we allemaal de straten zoals Koen van den Broek ze altijd al zag: leeg
Sarah van Binsbergen bracht namens de Volkskrant een bezoek aan de galerie waar nu (op afspraak) The Beginning the zien is, Koen van den Broek’s grootste overzichtstentoonstelling tot nu toe in een galerie.
“Dat de stad zo Koen van den Broek-achtig is geworden, valt me op als ik er ’s morgens doorheen fiets. Het is rond negen, normaal gesproken moet je dan je best doen om je al slalommend tussen tegenliggers en gerolkofferde toeristen een weg te banen door het centrum. Nu niets dan leegte. Plotseling is het de straat zelf die zich in al haar glorie laat zien: leeg wegdek, brandschone stoepen, een slagschaduw die over de stoeprand de weg op kruipt.
Laat dat nu precies zijn waar de Belgische kunstenaar Koen van den Broek zijn oeuvre omheen heeft geschilderd: lege straten, stoepen en wegen. Bij Ron Mandos is daar vanaf vrijdag een mooi overzicht van te zien, in een online viewing room en op afspraak in de Amsterdamse galerie. Moederziel alleen in een tentoonstellingsruimte, het is misschien wel de beste manier om zijn werk te bekijken, dat door een collega weleens treffend ‘sociaal onvaardig’ is genoemd. De verlatenheid ervan kan je in ieder geval niet ontgaan.” – Sarah van Binsbergen, de Volkskrant
Lees het stuk hier: https://www.volkskrant.nl/…/opeens-zien-we-allemaal-de-str…/
——————
The Beginning door Koen van den Broek
24.04.2020 – 06.06.2020
RM Online Viewing Room
ABOUT Koen van den Broek
Koen van den Broek was born in 1973 in Bree, Belgium
He lives and works in Antwerp, Belgium
Born in 1973 in the Belgian town of Bree, Koen van den Broek first studied architecture and subsequently painting, initially at the Royal Academy of Antwerp and then at the Academy of Visual Arts of Breda. In his opinion, despite his painting studies, he has always remained an architect at heart. Ever since his student days, van den Broek has travelled constantly: around Europe, to the USA, Mexico and even to Korea. Always with his camera close to hand. He takes photos, a lot of photos, which all depict the same subject: the architectural interventions of man on the landscape.
Early in his career, Koen van den Broek developed a fascination for desolate landscapes in which man rarely appears, but always makes his presence felt. He depicts the traces left behind on roads, streets and houses that have been abandoned. The artist’s perception of roads and borders in barren lands has provided the painter with impulses that enable him to make his specific statement on landscape painting. Van den Broek operates by turning his face downwards and zooming in on the irregularities of the pavement, on curb stones and shadows. It is this very search for a subject of representation that led the artist on a journey closer to abstraction.
Works by Koen van den Broek are part of major public collections, including the LACMA, Los Angeles; SMAK, Ghent; M HKA, Antwerp; Busan Museum of Art, Busan; San Francisco Museum of Modern Art, and Museum Dhondt-Dhaenens, Deurle. His work has been presented at the Venice Biennial (2015 & 2017); White Cube, London; Kunstmuseum, Bonn; Royal Museum of Fine Arts of Antwerp and Brussels; Seoul Arts Centre, Seoul; Kunsthalle, Mannheim; Royal Academy, London; MAS, Antwerp, and Kunsthal, Rotterdam; His work can also be found in numerous public spaces in Belgium, such as the Hofkamer, Antwerp; ‘t Zilte, MAS, Antwerp; AZSM Hospital, Mechelen, and the Provinciehuis, Hasselt.