Arnon Grünberg in Gesprek met Koen van den Broek
Koen van den Broek gaat op 19 juli 2022 in gesprek met schrijver en P.C. Hooftprijswinnaar Arnon Grünberg op Kunstfestival Aardenburg. Het gesprek zal in goed banen worden geleid door moderator Jelle Van Riet
“Het Kunstfestival Aardenburg is trots deze twee monumenten uit de Vlaams-Nederlandse culturele wereld in Aardenburg te ontvangen. Van den Broek maakt verhalen met beelden. Grünberg sculpteert beelden met woorden. Een gesprek waar woorden en beelden elkaar ontmoeten. Noem het gerust een cultuurderby der Lage Landen.
“Voor Kunstenfestival Aardenburg 2022 selecteerde de Brugse kunsthistoricus en curator Benedikt Vandaele een dertigtal kunstenaars met de vraag het begrip ‘grens’ te onderzoeken. Waar beter dan op de grens tussen Nederland en België zou het dit festival getiteld Over grenzen kunnen plaatsvinden? Het festival speelt gretig in op de geografische ligging van het charmante Zeeuws-Vlaams stadje Aardenburg op enkele kilometers van de zuidelijke landsgrens, en slaat een artistieke brug met het Belgische grensdorp Middelburg”. – GalleryViewer
Onderaand vindt u installatiefoto’s van het werk van Koen van den Broek op Kunstfestival Aardenburg
Praktische informatie:
Datum: 19 juli 2022
Tijd: 19:30 – 22:00 uur
Locatie: Sint Baafskerk, Sint Bavostraat 5, Aardenburg
ABOUT Koen van den Broek
Koen van den Broek was born in 1973 in Bree, Belgium
He lives and works in Antwerp, Belgium
Born in 1973 in the Belgian town of Bree, Koen van den Broek first studied architecture and subsequently painting, initially at the Royal Academy of Antwerp and then at the Academy of Visual Arts of Breda. In his opinion, despite his painting studies, he has always remained an architect at heart. Ever since his student days, van den Broek has travelled constantly: around Europe, to the USA, Mexico and even to Korea. Always with his camera close to hand. He takes photos, a lot of photos, which all depict the same subject: the architectural interventions of man on the landscape.
Early in his career, Koen van den Broek developed a fascination for desolate landscapes in which man rarely appears, but always makes his presence felt. He depicts the traces left behind on roads, streets and houses that have been abandoned. The artist’s perception of roads and borders in barren lands has provided the painter with impulses that enable him to make his specific statement on landscape painting. Van den Broek operates by turning his face downwards and zooming in on the irregularities of the pavement, on curb stones and shadows. It is this very search for a subject of representation that led the artist on a journey closer to abstraction.
Works by Koen van den Broek are part of major public collections, including the LACMA, Los Angeles; SMAK, Ghent; M HKA, Antwerp; Busan Museum of Art, Busan; San Francisco Museum of Modern Art, and Museum Dhondt-Dhaenens, Deurle. His work has been presented at the Venice Biennial (2015 & 2017); White Cube, London; Kunstmuseum, Bonn; Royal Museum of Fine Arts of Antwerp and Brussels; Seoul Arts Centre, Seoul; Kunsthalle, Mannheim; Royal Academy, London; MAS, Antwerp, and Kunsthal, Rotterdam; His work can also be found in numerous public spaces in Belgium, such as the Hofkamer, Antwerp; ‘t Zilte, MAS, Antwerp; AZSM Hospital, Mechelen, and the Provinciehuis, Hasselt.