Silvia B. | Paleis Soestdijk

Soestdijk. Paleis. Kunst. 

19 februari t/m 8 mei 2016

Nog steeds is niet duidelijk wat de definitieve bestemming wordt van Paleis Soestdijk en het Engelse landschapspark daaromheen. Van deze interim-periode wordt dankbaar gebruik gemaakt om tijdelijke kunstprojecten op te zetten. Zo vormde vorig jaar zomer het paleis en de parktuin het decor van speciaal voor deze omgeving gemaakte beelden en installaties; Palace in Wonderland (Beelden 3#2015). De toen twaalf gepresenteerde werken waren een feest voor het oog en van de verbeelding. 

Dit voorjaar is er een presentatie onder de titel Kunstpark Soestdijk. Ambitieus en anders. 

Door Jaap Röell 

Veilinghuis Sotheby’s organiseerde vorig jaar herfst onder de titel Beyond Limits voor de tiende keer op rij de immer zeer succesvolle expositie van Britse moderne en hedendaagse beeldhouwkunst
in het park van Chatsworth House, Derbyshire, Engeland. Grote beelden van grote namen zoals die van Barbara Hepworth, Henry Moore, Lynn Chadwick, Anthony Caro, Sarah Lucas, Marc Quinn, Tony Cragg, Damien Hirst en Philip King. Van hen en van vele anderen heeft de afgelopen jaren werk in dat prachtige park gestaan tegen de achtergrond van het majestueuze Chatsworth House, steeds een reis waard. Na afloop van de exposities veilde Sotheby’s de beelden. Sommige daarvan zijn in de loop der jaren door de Chatsworth House Trust aangekocht en permanent in het park geplaatst. 

Faam en handel 

Initiator en gastcurator van de beeldententoonstelling Kunstpark Soestdijk – Werner van den Belt – heeft zich op twee manieren door Beyond Limits laten inspireren. In de eerste plaats door te kiezen voor werk van internationaal bekende en soms befaamde, overwegend Nederlandse kunstenaars, zoals van Armando (met nieuw werk), Levi van Veluw, Adriaan Rees, Piet Warffemius 

en Sjoerd Buisman. In de tweede plaats door een combinatie te zoeken tussen de beoogde kwaliteit van de getoonde werken
en het commerciële belang. In deze expositie wordt dat belang niet onder paleisstoelen of –banken gestoken. Daartoe heeft Van den Belt in totaal negentien beeldende kunstenaars aangezocht uit de stallen van drie bekende Nederlandse galeries – Ron Mandos in Amsterdam en uit Den Haag Livingstone Gallery 

en Galerie Ramakers. Daarom zien we in het park en in het
paleis naast de reeds genoemde kunstenaars, ook werken van bijvoorbeeld Guido Geelen, James Brown, Silvia B. en Yumoko Yoneda. Het klantenbestand van deze galeries wordt op deze wijze bij de expositie betrokken, wat de verkoop vast bevordert. De prijzen van de beelden staan in het expositieboekje. Wel zo helder allemaal. Tegen deze werkwijze kan als bezwaar worden ingebracht dat een samenhang of rode draad in de presentatie ontbreekt. Dat is zo, maar zolang het maar om goede beelden gaat die goed geplaatst zijn, is dat bezwaar overbrugbaar. 

Contrast 

Van den Belt heeft in de herfst van 2014 naar aanleiding van de tachtigste verjaardag van Klaas Gubbels, zo’n honderd werken van deze kunstenaar binnen en buiten het paleis getoond. Gubbels is nu ook weer vertegenwoordigd met drie buitenbeelden. Daar ligt ook het zwaartepunt van Kunstpark Soestdijk, de beelden in het landschapspark, negenendertig in totaal tegen veertien beelden en twee video’s in het paleis. Van Levi van Veluw bijvoorbeeld dobbert in de slingervijver dromerig en verstild het in 2009 gemaakte zelfportret van wit polyester Monere. Ook voor de blauw gelakte en met bladgoud voorziene Grote vette vredesduif van Marte Röling is een goede plek op het gazon voor het paleis gevonden. Die duif staat als een soort contrapunt niet ver van 

de levensgrote bronzen beelden die Kees Verkade in 2009 van Juliana en Bernhard heeft gemaakt
en die bij de onthulling reeds gedateerd waren. En wat te denken van Marjolein Mandersloots Grazzly, de op het gazon ingedutte groene beer van kunstgras? Dit beeld heeft alles in zich om als een zachtmoedige en benaderbare tante Juliana, een van de publiekslievelingen te worden. De beeldengroep die Silvia B. in de witte eetzaal van het paleis heeft geplaatst, zal waarschijnlijk die nominatie niet beschoren zijn. Desalniettemin vormen de donkere piëta M. & J. en de saters Vino
en Valentino, een prachtig en tevens onheilspellend contrast met de lelieblanke sfeer van deze
zaal waarin onschuldige cupido’s op marmeren zuilen prijken en tuinvazen met mythologische afbeeldingen van onder andere centauren, op hoge sokkels staan. Het esthetische van Silvia B’s installaties schrijnt als een steentje in je schoen en de op het eerste gezicht harmonieuze samenhang van de beelden, krijgen bij nadere beschouwing atonale klanken. Het is haar commentaar op blingbling, overmoed en grofheid, haar roep om aandacht voor het zwakkere en voor bescherming van het dunne laagje beschaving dat ons enige redmiddel is om niet in barbarij te vervallen. Ook al stammen de drie installaties uit 2009, het lijkt alsof ze voor de witte eetzaal zijn gemaakt, Chatsworth House-waardig. Ze vormen wat mij betreft de apotheose van deze modern klassieke, figuratieve expositie in huis en tuin van paleis Soestdijk. 

https://www.paleissoestdijk.nl/agenda/kunstpark-soestdijk-2016.html

 

Related Artist(s)

Images