Rob Johannesma | Matthäus Passion - Obrechtkerk

Matthäus Passion - Obrechtkerk

23 maart 2016 

Obrechtkerk

Jacob Obrechtstraat 30

Amsterdam


Tickets hier verkrijgbaar

 

Een bijzondere productie van het onovertroffen meesterwerk van Johann Sebastian Bach. Voor de rol van de verteller is een nieuw jong talent gevonden; videokunstenaar Rob Johannesma. Geprojecteerd op grote schermen arrangeert hij kunstwerken en eigen opnames tot een indrukwekkende en eigentijdse versie van het lijdensverhaal.

Voor de derde keer voert het Toonkunstkoor Amsterdam tezamen met hetKamerOrkest van het Concertgebouw en het Jongenskoor Sneek de Matthäus Passion uit in de week voor Pasen. Deze productie staat onder leiding van dirigent Boudewijn Jansen.

Wederom is de Obrechtkerk in Amsterdam-Zuid de plek waar dit zal plaatsvinden.

Deze Matthäus Passion onderscheidt zich doordat de lengte is teruggebracht tot twee uur. Met name de recitatieven zijn weggelaten. De rol van de verteller wordt overgenomen door videokunstenaar Rob johannesma.

Met Pasen in 2012 vond deze uitvoering voor de eerste maal plaats. In 2014 voor de tweede maal. Het was beide keren volledig uitverkocht. Een groot succes.

Iedere bezoeker steunt met de aankoop van een entreebewijs voor de Matthäus Passion met 5,- euro de uitvoering MattheusGo! Dit is een educatief en interactief klassieke muziekproject voor leerlingen uit het voortgezet onderwijs.

Video Johannesma

De afgelopen twintig jaar heeft kunstenaar Rob Johannesma een groot archief opgebouwd van internationale kranten, honderden grootbeeld dia’s van landschappen, steden en kunstvoorwerpen. Daarnaast beschikt hij over een groot dia archief uit de vijftiger jaren tot begin jaren negentig van de twintigste eeuw dat afkomstig is uit het Allard Pierson Museum in Amsterdam. Dit archief heeft hij in 2010 kunnen overnemen. In zijn werk zet Rob Johannesma het beeld onder druk.

Hij verzamelt beelden uit boeken, kranten, tijdschriften en beproeft die op hun werkelijkheid. Hij plaatst ze in een nieuwe context, trekt ze uit elkaar tot hun rasterstructuur zichtbaar wordt, kopieert ze over elkaar heen, zoomt in op een vergeten detail. Zo doende vervreemdt en bevrijdt hij het beeld van zichzelf en intensiveert zijn betekenis.

Johannesma video voor de Matthäus Passion

Voor de videofilm die bij de Matthäus Passion wordt getoond, heeft Johannesma uit zijn gehele archief beelden verzameld en gemonteerd tot een lange ketting van bewegende foto’s en gefilmde videobeelden. In de videoprojectie in de Obrechtkerk zien we videobeelden van gereproduceerde (kunst)historische fotobeelden of hedendaagse nieuwsbeelden uit kranten.

Ook zien we videobeelden van gefilmde diabeelden van kunstvoorwerpen uit de Oudheid, zoals munten uit Athene, beschilderde vazen, friezen van tempels en mythische voorstellingen. Tussen de ‘bewegende’ videobeelden van de diabeelden worden videobeelden getoond van kleine close-up opnames van youtube beelden. Deze gerecyclede youtube-achtige beelden tonen de recente ontwikkelingen in Europa: immigranten, vluchtelingen, de financieel crisis etc.

Realisatie

De beelden verschijnen in extreme beeldkwaliteit van pixel-achtig tot hyper realistisch. Plotselinge overgangen in verschillende digitale verschijningsvormen markeren het gehele videowerk en trekken de aandacht hoe de globale hedendaagse beeldproductie ons wereldbeeld bepaalt. Door in te zoomen op bestaande videobeelden of fotobeelden wordt er als het ware een tweede edit gemaakt, die gelezen kan worden als een censuur op de huidige beeldcultuur of wellicht een moreel standpunt inneemt. In het proces van herbekijken vallen de verschillende tijden, de Oudheid, de Mythische afbeeldingen, de nieuwsbeelden samen met het (historische)verhaal van de Mattheus: het lijdens- en sterfverhaal van Jezus volgens het Evangelie van Mattheus.

Bijvoorbeeld in de videobeelden van grensovergangen bij Macedonië, Hongarije of Servië.

De vaak bizarre en schrijnende beelden worden door extreme uitsneden of inkaderring in verband gebracht met de poses van klassieke figuren in de Griekse Oudheid. Loopbewegingen of blikken van mensen, het menselijk handelen worden op één historische tijdshorizon geplaatst. De muziek, de zang, de verteller van de Matthaus Passion wordt hierdoor de vertolker of vertegenwoordiger van een universeel mens.

De videofilm is geïnstalleerd als een museale monumentale installatie in een bijzondere setting:

de Obrechtkerk in Amsterdam Oud-Zuid. De film is opgebouwd uit verschillende blokdelen die soms samenvallen met de koralen en de muziek van de Mathhäus Passion en af en toe tegendraads een eigen weg bewandelen.

De video beelden worden via een speciaal ontworpen touch-screen aangestuurd en geprojecteerd op een groot verticaal geïnstalleerd scherm in de kerk boven het koor en orkest. Links en rechts van het middenschip in de kerk worden twee grote HD schermen verticaal geplaatst, waardoor ook het publiek dat geen zicht heeft op de hoofdprojectie, toch deel uitmaakt van de uitvoering van de Matthäus Passion en de video installatie.

Om de productie van de video te bekostigen is een crowdfunding gestart via ‘Voor de kunst’. Wilt u hier meer over weten of financieel bijdragen bezoek dan de site: www.voordekunst.nl.

Biografie

Rob Johannesma (Geleen, 1970) woont en werkt in Amsterdam. Hij studeerde onder meer aan de Gerrit Rietveld Academie (1993-1997), De Cooper Union School of Art, New York (1996-1997) en De Ateliers (1997-1999). Hij exposeerde onder andere bij Stedelijk Museum Bureau Amsterdam (2000), De Biënnale van Venetië(2001), De Hallen, Haarlem (2002), de Busan Biënnale, Korea (2008), De Vleeshal, Middelburg (2010), Marino Marini Museum, Florence (2012), Galleria Lia Rumma, Napels (2012), De Istanbul Biënnale (2013), Wiels, Brussel (2014), Fondazione Giuliani, Rome (2014) en galerie Ron Mandos, Amsterdam (2015).

Rob Johannesma verbleef als artist-in -residence in Villa Concordia, Bamberg(2001-2002), in the American Academy, Rome(2006) en in Wiels, Brussel(2010).

http://www.matthauspassion.amsterdam/

 

Related Artist(s)

Images